Uggletröja med bandkantarmojängen

Är det konstigt att man gruvat sig lite för att ta fram den här märkliga mojängen?


Det visade sig dock rätt snart att det inte alls var lika svårt som det såg ut.


Man klipper/skär remsor som är 42 mm breda och matar in i den här Tape bindern och sen blir plaggen kantade med 12 mm breda vikta muddkanter. Mojängen viker och syr på en enda gång. Jag monterade bara dit den, justerade den lite åt vänster efter att ha provsytt lite, och sen fungerade det bara. Gjorde inget särskilt. Trådspänningen är 4-4-3, stygnlängden 3, diff 1,0 gav rakt band, diff 0,75 gav lätt svängt band (bra för svängda kanter). Pressarfotstrycket rörde jag inte, det visade sig vara 11 mm när jag mätte efteråt.

Symaskinen var trädd med rosa efter att jag sytt toppen till mig, så jag körde vidare på det.
Det blev en liten tröja i storlek 62, mönster från Ottobre 1/09. Uggletyget från Jofotex förstås, och det rosa är Hilcos interlock.


Dubbelvikta muddar i ärmarna förlänger användningstiden.


Här ser man kantningen lite i närbild. Jag hade kunnat lägga sömmen någon millimeter längre mot kanten så hade det blivit aningens bättre kanske, men för att vara första försöket är jag jättenöjd. Till och med storlekslappen kom jag ihåg att peta in.


Därefter bort med kantbandsmojängen för att fålla upp nederkanten. Här ser man att sömmen på insidan omsluter uppviket på ett bra sätt. Tvillingsömmen blir här på utsidan, man kan även sy tvärtom ifall man vill ha en synligare dekorationssöm på utsidan istället. Har använt två nålar här, man kan även sy med tre nålar så blir det tre parallella sömmar och "härvan" på baksidan blir då 6 mm istället för 3 mm.

Slutligen, finns det något bättre sätt att göra 42 mm breda remsor, än att skära på detta sätt? Klippa blir ju inte så rakt. Men det är lite pyssligt då man måste flytta efter tyget allteftersom om man vill skära ut på hela bredden av tyget.


Kommentarer
Postat av: Mamma

Åhh, vilken söt uggletröja!

2009-03-01 @ 16:02:50
Postat av: systerA

Åh så fint! Ser sååå urproffsigt ut. Är inte alls avis....s



Kram A

2009-03-01 @ 17:55:10
URL: http://davidsmamma.blogspot.com
Postat av: Älsklingsfrö

Ser ju jättebra ut. Söt tröja!

2009-03-01 @ 19:21:37
URL: http://mari78.blogg.se/aelsklingsbarn/
Postat av: Therese

Det blir verkligen superproffsigt med en CP!! Måste ta och beställa en jag oxå snart.



Ett tips ang att skära ut långa kantbandsremsor är att vika tyget 2 eller 3 dubbelt. Det funkar alldeles utmärkt att skära genom flera lager tyg! På så vis slipper du flytta tyget!

2009-03-01 @ 21:30:11
URL: http://billaba.blogspot.com
Postat av: Marie Frost

Nu blir jag ju ännu mera längtig efter en CP och kantbandare! Supersnyggt!

2009-03-01 @ 21:41:24
URL: http://mariepysslar.wordpress.com
Postat av: Jennie

Vill också ha en CP. Jättesnyggt!

2009-03-02 @ 08:36:30
URL: http://willebusdesign.blogspot.com
Postat av: Anonym

Det blev verkligen jättefint!!



Jag lägger tyget två- eller tredubbelt. Det funkar. Beroende på tyg och hur noggrannt man har vikt, kan det funka med fyra lager också.

2009-03-02 @ 09:16:24
URL: http://www.hellosblogg.blogspot.com
Postat av: Åsa

Det ser ju såå proffsigt ut! jag MÅSTE ha en egen coverpro! Väldigt fint och väldigt duktigt av dig ;)

2009-03-02 @ 14:14:08
URL: http://www.iheartretro.blogspot.com
Postat av: Cecilia

Hej. Första gången jag läser din blogg. Kul. Måste fråga dig, uggletröjan var från sista ottobre tidningen stämmer det?? Jag har nog sytt samma tröja och den blev jättestor(min son på 3 kunde ha stl 62) Men din ser inte alls så stor ut.....

// Cecilia

2009-03-02 @ 14:34:02
URL: http://busigaungar.blogspot.com
Postat av: Malin

Jag brukar skära genom dubbelt, tre- eller fyrdubbelt när jag gör remsor. Om man skär kanten ren innan man börjar blir det jättebra. Strykjärn är ju ett plus också. Blir verkligen jättefina kanter med den där makapären :-)

2009-03-02 @ 16:00:49
URL: http://malinssyblogg.blogspot.com
Postat av: Syrran

Jättefin!

Vilket originellt namn de har på tillbehöret ;-)

2009-03-02 @ 16:56:54
Postat av: Anja

Åh shit jag är så imponerad att det FYSISKT GÖR ONT!

Så otroligt fint! Nu vill jag mer än någonsin ha en overlock (blev ju ingen). just halskanterna blir aldrig snygga tycker jag. Men shit så proffsigt.



Finns absolut INGENTING som skulle få mig att tro att den söta tröjan är hemmagjord. Ser så proffsigt ut att jag bara gapar.



Den är verkligen superfin!



kram



Anja :-)

2009-03-03 @ 10:20:00
Postat av: Maria

Anja: om man ska vara petig så är ju just denna en covermaskin. Har alltså en overlock och en coverlock. Overlocken syr ihop sömmar, coverlocken fållar och syr kantband. Kanske lite överkurs. :-)

Kram :-)

2009-03-03 @ 11:10:01
Postat av: Maria

Cecilia: Jag tycker också att tröjan ser stor ut för att vara storlek 62, men inte en chans att mina treåringar kommer i den i alla fall. Jag ska försöka leta fram några gamla bebisplagg och jämföra mot.



Ni som kommit med idéer om att vika tyget, tänk att det kan vara så enkelt. Nu när ni säger det låter det så självklart men det var inget jag kom på själv då jag satt och skar ut remsorna. :-)



2009-03-03 @ 11:12:29
Postat av: Esmeralda

Skitsnyggt!! Blir så galet avundsjuk på alla som kan sy egna barnkläder. JAG VILL OCKSÅ KUNNA DET!! :D

2009-03-06 @ 19:27:14
Postat av: Heimlaga

Åh,nej! Nu blir jag ju sugen på en sån symaskin och kantningsmojäng igen! Jag som lyckats intala mig om att det är alldeles onödigt med fler maskiner! Vi får väl se, kanske sen när jag börjar jobba igen och får någon inkomst...

2009-03-10 @ 15:16:39
URL: http://heimlagasyblogg.blogspot.com
Postat av: Kånkarong

Ser toppenfint ut!



Nyfiken på var du såg mössan... :)

2009-03-11 @ 23:21:35
URL: http://www.kankarong.blogspot.com
Postat av: yngla

Åh vilken underbar pryl! Kanterna blev verkligen supersnygga och jag som inte ens har en overlock... För att inte tala om coverlock!

2009-03-22 @ 20:26:33
URL: http://yngla.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0