Vetevärmare med kardborre

För ett antal år sedan sydde jag en sådan här vetevärmare med kardborre. Den är en ständig följeslagare sedan dess. Enkel att sätta fast var som helst på kroppen. Värma ryggen, magen, nacken etc. Även då jag bara känner mig frusen brukar jag använda denna. Man blir så varm och go i hela kroppen när man har den på sig. Men nu började min gamla värmare ha gjort sitt så det var dags att sy en ny.


Rosaprickig vetevärmare med ljusgrå kardborre.


Här syns upplägget, en lång vetevärmare med kardborre i vardera änden. Uppdelad i fem sektioner med vete så att det inte glider runt så mycket. Ett överdrag över vetedelen, tvättbart, för att det ska bli lite fräschare.


En detaljbild på tyget.

Material: Rosaprickigt tyg från Ohlssons, stuvbit. Tygkostnad 10-15 kr. Kardborre från Stoff och Stil, 8 kr. Ekologiskt bovete ca 40 kr. Jag använde 1 kg vete. 

Mönster: Egenritat, med inspiration från Lundmyr.

Upp: Snabbsytt, älskar modellen.

Ner: Detta vete doftar inte på samma sätt som det vete jag har i min förra värmare. Då använde jag Hel vete från Saltå kvarn. Men tyvärr kunde jag inte hitta detta vete i butikerna nu. Jag är inte riktigt lika nöjd med den här annorlunda vetedoften även om det inte är något fel på den.

Syrran var här igår och såg värmaren och önskade sig då en likadan i julklapp. Så syrran, om du accepterar den här doften så får du en tidig julklapp redan nu. ;-) Då jagar jag vidare efter "mitt" vete.

Kommentarer
Postat av: Retro Elephant

Väldigt fin ochd en ser ut att vara välgenomtänkt!



//Lina

2008-10-16 @ 12:22:20
URL: http://www.retroelephant.com
Postat av: Anja

Hej Maria :-)



Vet ej om du sett min kommentar på din fina kanintröja nedan. Skulle såååå gärna vilja köpa mönstret till den tröjan utav dig (en kopia typ). Den är så fin!



Skitfin vetevärmare! Smart med kardborre ju!! :-)

2008-10-16 @ 16:00:43
URL: http://anjasvardagsblogg.blogspot.com
Postat av: Anja

Ah Maria



såg ditt svar i min blogg nu. :-)



Jag får jaga vidare...



Var helt övertygad om att du hade en overlock! Har du overlockfunktion på din symaskin?



kram



Anja

2008-10-16 @ 16:05:59
Postat av: Elin

Syrran accepterar erbjudandet ;-)

2008-10-16 @ 16:14:51
Postat av: Maria

Anja: Jag har bara en vanlig symaskin, använder "fusk-overlock" till att sy ihop trikåkläder. Den sömmen ser ut så här: ///// typ. Ser ju ej ut som köpeskläder på insidan då. Men men.... :-)

2008-10-16 @ 17:01:04
Postat av: Maria

Vad svårt det blev att se sömmen, provar igen. _/_/_/_/_/__/

2008-10-16 @ 17:02:16
Postat av: Mamma

Vetekudde står det på min önskelista...:-)

2008-10-18 @ 23:41:15
Postat av: Kompis-Jenny

Hel vetet (vilket roligt namn på produkten, förresten): Kokar du det först eller är det bara att ha i???



Total rookie när det gäller vetevärmare får jag erkänna.

2008-10-21 @ 07:43:40
Postat av: Maria

Kompis-Jenny: Du tar vetet precis som det är ur påsen, ingen förbehandling. Man kan gärna värma tillsammans med en mugg vatten i mikron då och då så håller den värmen längre tid. Ca 2 min i mikron så är vetet varmt och härligt.



Hel vete från Saltå Kvarn är det vete jag är mest nöjd med. Verkar som att man kan beställa sådana påsar (700 g) i hälsokostbutiker om man inte hittar det i någon affär.

2008-10-25 @ 10:55:31
URL: http://mariashemmapyssel.blogg.se/
Postat av: josefin

hej!



snubbla in här, men tänkte bara säga att bovete inte är vete alls... kanske förklarar skillnaderna?



http://sv.wikipedia.org/wiki/Bovete

2008-11-13 @ 21:29:18
Postat av: Mia

Åh vilken fin vetevärmare. =)

Du skulle inte vilja göra ett litet mönsterbyte eller nåt?

2008-11-23 @ 22:01:45
URL: http://kajsa-lin.blogspot.com
Postat av: Jacqelin

Vad skulle en sådan kosta om man skulle vilja beställa

2011-08-01 @ 13:58:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0