Randig tröja



Det blev en randig tröja i röd-marin-lime-blålila, med lime muddar. Första gången jag syr muddar och det gick bra, enklare än att sy muddkantsrullå måste jag säga. Passar fint med Me&I-byxorna i lime som jag lade med på bilden.
Men det var krångligt att få ränderna att passa ihop snyggt. Blir lite mer komplicerat då, inte bara att klippa tyg och nåla. Jag försökte passa ihop ränderna efter att jag läst detta inlägg i Barnsligts blogg, och sett att det verkligen blir mycket snyggare om ränderna passar ihop. Hur gör ni andra när ni syr i randigt? Försöker ni passa ihop ränderna så gott det går?

Material: Både trikåtyget och muddväven är från Eiser, köpt superbilligt på Tradera.
Mönster: Från Liza Yrväder. Storlek 104.
Bra: Att vi fick en till tröja att matcha med de limefärgade byxorna! Och att det flöt på bra när jag sydde denna, symaskinen Emma och jag är nu kompisar igen. ;-)

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Fin tröja och läcker matchning. Jag har också Lizas tröjmönster i samma storlek men har inte hunnit pröva det ännu. Hur tyckte du det passar dina små?

2008-08-15 @ 16:35:47
URL: http://www.svedin.nu
Postat av: Mimmi

Det tyget är bara så snyggt i färgerna tycker jag. Har en liten bit av det och precis klippt till en tröja till lille G i det. Jag gör det dock lätt för mig och lägger på marinblå ärmar för att slippa mönsterpassning vid raglanärm. Annars försöker jag passa ränderna så gott det går när jag syr, men eftersom mitt mönster gör så att det inte fungerar hela vägen så ser jag till att mönsterpassningen blir bäst uppe vid axeln, i ärmhålan så syns det ju inte så tydligt.

2008-08-16 @ 09:09:23
URL: http://mimmid.blogspot.com
Postat av: Maria

Cecilia: Tycker det passar alldeles utmärkt, se inlägget ovan med elefanttröjan.



Mimmi: Jag hade också svårt att få det att stämma hela vägen, det syns tyvärr lite längst upp vid halsen. Ärmar i annan färg är annars en snygg och praktisk lösning på problemet!

2008-08-16 @ 10:22:38
URL: http://mariashemmapyssel.blogg.se/
Postat av: Mia

Jag försöker också passa med ränderna, men det är svårt ibland. ;-)

2008-08-20 @ 21:20:51
URL: http://kajsa-lin.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0