Omlottkjol

Gick igenom garderoben inför sommaren och konstaterade att jag ägde en omlottkjol av årsmodell ca 1996. Den behövde helt klart uppdateras. Det blev en kjol i jeanstyg, tunt tyg, samma som dockhattarna.

image92
Gamla kjolen, inköpt på marknad, inget jag hade tänkt bära år 2008.

image93
Nya kjolen, omlottkjol i jeanstyg. Ganska ljust blå nyans. Tyvärr hopplöst att fotografera inomhus utan dagsljus.

image94
Detalj från nya kjolen, ficka. Här stämmer färgen ganska bra överens med verkligheten.

Det kommer bättre bilder nästa vecka, eventuellt också bild på kjolen hur den ser ut på.

Material: Tunt jeanstyg från Ohlssons. Tygkostnad för kjolen ca 20 kr. Mörkblå sytråd. Fegade ur lite och valde att sy en neutral kjol så att den ska passa med vilken överdel som helst. Hade funderingar på att göra den lite mer crazy men det kanske blir nästa kjol istället. Har ett helt galet tyg som definitivt inte är neutralt, det kanske blir nästa kjol, om jag vågar.

Mönster: Helt eget, skapade allt eftersom. Klippte lite på känn. Gjorde tyvärr inget vettigt mönster att spara så det lär bli samma visa om jag ska sy en kjol till.

Det enda som är kvar att göra är att fixa knäppningen. Hade planerat att banka fast några tryckknappar men det känns inte riktigt rätt längre så jag ska fundera lite till på det.

Känns kul att skapa något åt sig själv som omväxling. Kjolen sitter bra och jag är nöjd med hur den blev.

Kommentarer
Postat av: Doris Daisy

Men du -vilket täcke du har sytt! Helt otroligt vilket jobb! Urgulligt.

2008-05-03 @ 09:19:40
URL: http://dorisdaisy.blogspot.com
Postat av: Ullis

Undrar över den "Gamla kjolen" som du köpt på marknad, år 2008.

Vet du vilket märke det är på den.

Hade en liknande som var mörkblå med skiftande ljusare blå toner, liknade jeans...och skulle vilja ha tag på en liknande...

Hoppas du kan hjälpa mig att se fabrikat på din?



Vh

//Ullis

2009-07-03 @ 21:58:30
Postat av: Maria

Ullis: Den gamla kjolen har jag tyvärr inte kvar så jag vet inte vad det var för märke på den.

2009-07-04 @ 07:06:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0