Hammartröja

Ja nu blev det en hammartröja. Första tröjan sydd i det här tyget, som kommer från USA. Jag ville testa att göra en applikation och då blev det en hammare för att matcha temat i tyget. Blomma åker vagn har en jättebra applikationsguide med steg-för-steg-beskrivning om hur man gör. Dock hade jag inget totally stable så jag körde snålvarianten med fastnålat tidningspapper på baksidan. Det gick bra, men det drog sig aninens aningens på ett ställe. Inget som märks.



Det var son A som skulle få tröjan, och han har gått och tjatat länge om att jag ska sy klart den. Jag gjorde nämligen applikationen först, sedan blev tröjan liggande ett tag. Nu när den var klar så hann jag bara ta denna bilden, sedan drog han av sig den och gav den till sin bror. Han har haft den på sig två dagar i sträck. Så jag vet faktiskt inte riktigt vems tröja det är för tillfället.

Mönster: Det vanliga raglanmönstret från Yrväder, dock kortade ärmar. Men jag måste ha tänkt galet när jag klippte för den blev väldigt lång. Jag lade nog till för fåll två gånger. Det är dock ett överkomligt problem. Jag har svårt att tänka mig att barnen skulle sluta växa.

Tyg: verktygstyget från The Fabric Fairy, blå Hilco interlock.

Sydde kantbanden på coverpron och det blev godkänt men inte helt perfekt. Måste ändra diffmatningen nästa gång tror jag. Dock så ser man att halsringningen ser rätt stor ut, men den gick precis med nöd och näppe att dra över huvudet. Nackdelen med stora huvuden. Kanske är det bättre att sy på vanlig mudd i halsen på tröjor till mina barn ändå. Det är lättare att få över huvudet då. Som till exempel elefanttröjan.

Byxorna på bilden är för övrigt också hemsydda. Tidigare bloggade här.

Kommentarer
Postat av: Lillasyster

Jättefin! Fyndigt med hammaren på

2009-03-10 @ 19:45:58
Postat av: Mormor

Rolig 'snickartröja'!

2009-03-10 @ 22:07:58
Postat av: Hello

FAst jag tycker inte alls att halsringningen ser stor ut. Jättefin! Både modell och applikation!

2009-03-11 @ 08:07:43
URL: http://www.hellosblogg.blogspot.com
Postat av: Anonym

Tuff!!

2009-03-11 @ 13:54:35
Postat av: Marie Frost

Så läcker! Den hade min 2-åring älskat!

2009-03-15 @ 09:14:31
URL: http://mariepysslar.wordpress.com
Postat av: Maria

Tack för era kommentarer!

2009-03-15 @ 11:46:59
URL: http://mariashemmapyssel.blogg.se/
Postat av: Jenny

Vilekn fin hammartröja!!

2009-03-15 @ 17:04:09
URL: http://jennybergvall.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0