Mössbeställning

Min ena son sa idag "Mamma du kan sy en mössa till mig". Ja det är klart gubben! Hans första önskemål var att få en spindelman på mössan (huvvaligen tänkte jag men sa inget naturligtvis). Efter att vi konstaterat att vi inte har något spindelmannentyg så valde han ett annat tyg. "Det här tyget är fint mamma". Ganska långt ifrån spindelmannen om man säger så!

Mössmodellen är sådan att den går ner över öronen. Den passar perfekt under hjälmen också.

Jag gick faktiskt och funderade i dagarna på att sy mössor, så sonens önskning kom precis rätt i tiden. Igår vid hämtning av barnen så kikade jag vad andra barn hade på huvudet och en del både större och mindre barn verkar ha denna mösstyp som går ner över öronen, såg faktiskt ett par pappor i samma typ av mössa också.







Mönster: Helt egenritat, med utgångspunkt ifrån en älskad mössa från H&M. Sydde en provmössa först i fultyg och justerade mönstret ett par gånger. Storlek ca 54.

Tyg: Jofotex nytryckta landskapstyg, kom i brevlådan från min tygängel Marine. I hennes blogg kan man se tre tröjor i samma tyg.
Insidan är svart fleece från en lokal tygbutik.

Sonen sover för närvarande, därför fick en ballong bli så här tjusig. :-)
Om mössan nu passar i morgon, vilket den borde göra, så blir det kanske fler mössor. Jag ser framför mig en enfärgad med egentryckta stjärnor bland annat.

Frågan är väl bara just nu: Kan en 3,5-årig grabb ha denna mössan eller ser det ut som en bebismössa?! Den matchar i alla fall perfekt till den svart-orange overallen.

Kommentarer
Postat av: Mian

Min femåring beställde en liknande mössa i samma tyg idag. Så jag tycker definitivt att en 3.5-åring kan ha det!

2008-11-05 @ 23:01:00
Postat av: Lenita

min snart 4-åriga dotter beställde tidigare idag när en sån mössa när jag rotad ebland tygerna här hemma, som förhoppningsvis blir gjort under morgondagen hon har en i röda elefanter redan finns att kika på i bloggen med livebilder o allt. går definitivt att ha, så varm o go me, praktisk =)!!!

2008-11-05 @ 23:06:47
URL: http://liemel.blogspot.com
Postat av: jes

Snygg mössa!

2008-11-06 @ 07:45:27
URL: http://manmademm.blogspot.com
Postat av: Anja

Åh vad roligt Maria... jag ska oxå sy mössor t mina barn har jag tänkt mig... Väntar på tyger bara :-)



Hur gör du när du själv hittar på mönster. Så avancerad är ju inte jag ännu!



Såg en liknande mössa i någon annans syblogg, typ hjälmmodell. Så himla coolt! Självklart kan en 3,5-årig kille ha en sådan.



Jag funderar på att sy den där strutmössan oxå som jag såg i allt om handarbete tror jag det var.



Har du sytt någon sådan?:-)



kram



Anja

2008-11-08 @ 00:07:04
Postat av: Maria

Tack för kommentarerna! Sonen gillade mössan och har stolt haft den på sig. Alla nöjda!



Anja: Jag hade en mössa från H&M i bra modell så jag ritade av den så gott det gick. Sedan provsydde jag en mössa av fult tyg, ändrade det som behövde ändras, och sydde en i fint tyg. :-) Någon strutmössa har jag inte provat men dom ser skoj ut!

2008-11-08 @ 09:13:24
URL: http://mariashemmapyssel.blogg.se/
Postat av: Esmeralda

Snygga mössor! Passar absolut till en 3½-åring. Jag såg faktiskt en liknande mössa i en annan blogg häromdagen och drömde om en fungerande symaskin och en gnutta tålamod för att sy en likadan! :)

2008-11-08 @ 22:17:44
Postat av: Sandra

Vilken shysst mössa och vilket smart mönster du fått ihop. Klart en 3½åring kan ha en landskapsmössa -den har ju valt det själv och då gillas den.

2008-11-23 @ 16:51:27
URL: http://prinsessan-zelda.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0